فهم انسان معاصر از گذر فهم تجربه بازی
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۰۳۶۷۳
گری کرافورد در کتاب گیمرهای ویدئویی میگوید اگرچه ردپای اولین گیمهای ویدئویی مربوط به دهه 1950 است، اما از سالهای دهه 1970 و 1980 بود که گیمهای ویدئویی بهعنوان نوعی از سرگرمی بین مردم رواج یافت، این محبوبیت بیشتر بواسطه گیم آرکید (Arcade game) «مهاجمان فضا» و همینطور ظهور کنسولهای گیم خانگی و رایانههایی نظیر NES Nintendo و 64 Commodore بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او مینویسد امروزه صنعت گیمهای ویدئویی به چنان پیشرفت و گسترشی دست یافته است که ارزش اقتصادی آن رقیب صنایعی نظیر فیلمسازی، موسیقی و انتشار کتاب است، البته اگر تا به الان آنها را پشت سر نگذاشته باشد. صنعت بازیهای ویدئویی بهطور مداوم در حال پیشرفت است و قلههای مختلفی را فتح میکند و کمپانی سونی این روزها با رونمایی از یکی از قلههای این بازار یعنی کنسول بازی ps5 شوق و حرارتی وصفنشدنی در بین نوجوانان و جوانان برانگیخته، به این بهانه نگاهی میاندازیم به ارزشهای زیباییشناختی، انسانشناختی بازیهای ویدئویی و کارکردهای فرهنگی و هویتی آنها.
خلق یک جامعه مجازی نوین
تا امروز جامعه با برداشتی کلیشهای در مورد گیمرهای ویدئویی، تحلیل این تجربه را از سر خود باز کرده و از آن سمت جامعهشناسان هراسیده و روانشناسان نگران با ایجاد هراس اجتماعی و روانی درباره بازیهای ویدئویی بهجای ارائه تحلیل و خوانش اتفاقی که واقعاً درجریان است موضوع را به قسمی آسیبشناسی منفعلانه حواله دادهاند. اما بازیهای ویدئویی آنلاین، بویژه بازیهای نقش آفرینی آنلاین چند نفره (MMORPG)، جوامع آنلاین بزرگ و فعالی را حول خود پرورش داده است. هاروارد رینگولد در نظریه «جامعه مجازی» توضیح میدهد که جوامع آنلاین ساخته شده پیرامون بازیهای ویدئویی آنلاین بسیاری از جنبههای مشابه جوامع محلی مبتنی بر مکان را دارند. نکته مهم این ایده اینجاست که همانطور که کوهن میگوید صرف نظر از اینکه یک جامعه مکان محور باشد یا مجازی، مردم یاد میگیرند که از طریق رویدادهای خاص و آیینهای جمعی با جامعه خود همذاتپنداری کنند. برای جوامع محلی، این رویدادهای جمعی میتواند شامل خدمات مذهبی، تجمعات سیاسی، جشن سالگرد یا جشنوارههای محلی باشد و در بازیهای ویدئویی آنلاین چندنفره این رویدادها شامل حملات و تلاشهای مشابهی است که در آن گروهی از بازیکنان باید دور هم جمع شوند و از تواناییهای خود برای انجام یک کار در بازی استفاده کنند. آنها زبان مشترک و واژگان و دستور زبان خاص خود را خلق میکنند و سعی دارند که جامعه مجازی نوینی را ساماندهی کنند.
ویژگیهای جمعیتشناختی بازیکنها
بگذارید اینجای بحث کمی با هم آمار و ارقام را بخوانیم: گزارشها نشان میدهد که هر روز بیش از یک نفر از کاربران وب، بازیهای ویدئویی را انجام میدهند. حدود نیمی از آنها (51درصد) حداقل هفتهای یک بار بازی میکنند. این نسبت در بین کودکان و نوجوانان بین 10 تا 17 سال بیشتر است؛ بیش از نیمی (56درصد) این گروه روزانه و 84درصد هفتگی بازی میکنند.
طی چند سال گذشته، بازیهای ویدئویی به یک فعالیت تفریحی برای مخاطبان گستردهتر تبدیل شده است. این ارقام خود گویای این امر است؛ در سال 2019، تقریباً سه چهارم از کاربران اینترنت از 10سال به بالا «گیمر» بودند! نتایج تحقیق گروه پژوهشی شرکت «SELL» هم نشان میدهد که در کمتر از ۲۰ سال، میانگین سنی گیمرها از 21 به 39 سال رسیده است و اکنون نیمی از بازیکنان حرفهای زن هستند.
بازی به مثابه بازی
اما یک گیمر از یک بازی رایانهای چه انتظاری دارد؟ اول از همه باید اشاره کرد که بازیکن به جای اینکه فقط نقش یک ناظر یا یک بیننده را داشته باشد، در فرآیند بازی مدام انتظار دارد کاری انجام دهد، اقدام کند و بهطور فعالانه در یک رخداد شرکت داشته باشد. مشارکت بازیکن در دنیای خاص شبیهسازیهای بازی ویدئویی اتفاق میافتد که همانطور که هویزینگا مطرح میکند، چیزی شبیه حضور در «حلقه جادویی» است؛ محدود در فضا و زمان، با قوانین خاص خود که قوانین دنیای معمولی فراتر از بازی را به حالت تعلیق در میآورد. از این رو، جهان بازیهای ویدئویی جهانی است که بازیکن میخواهد خود را در آن غرق کند تا در آن با آزادی، دست به کشف بزند البته تا آنجا که قدرت کنترل برخی از جنبههای شبیهسازی را داشته باشد.کار او سخت است چون بهطور همزمان، باید حواس اش به پاسخگویی بهچالشی که بازی قرار است ارائه دهد نیز باشد. با این حال، لازم به ذکر است که نوع چالش ارائه شده در یک بازی لزوماً یک هدف رقابتی برای پیروزی یا پیروزی نیست، زیرا بهعنوان مثال بازیهایی وجود دارد که هدف آنها بررسی ساده شبیهسازی خود بازی است و بدین ترتیب هدف صرفاً عمل بازی کردن است، بدون هیچ هدف یا خط پایان مشخص شده قبلی. شبیه سازهای پرواز اغلب از این نوع و همچنین برخی از بازیهایی با عنوان «جهان آزاد» یا «sandbox RPG» (بازیهای نقشآفرینی) از این قبیل هستند.
ارزشهای بازی
بازیهای ویدئویی یا رایانهای دارای انواع مختلفی از ژانرها هستند؛ برخی از آنها رقابتی هستند، برخی دیگر با همکاری کار میکنند، برخی دیگر اجازه میدهند شخصیتها را بازی کنیم (نقشآفرینی) و برخی اجازه ساخت یا شرکت در روایتها را میدهند (اکشن / ماجراجویی). در این بین بازیهای استراتژیک، بازیهای توسعهدهنده و چندین مورد دیگر هم هستند که از ترکیب ژانرهای مختلف بهوجود آمدهاند و تجارب غنیتر و متنوع تری را به گیمر میبخشند. این را هم بدانید که این ایده که میگوید خشونت اعمال شده در بازیهای ویدئویی خشونت واقعی را آلوده یا تولید میکند، هنوز اثبات نشده است. کاملاً برعکس، ممکن است راهی برای تسکین انگیزههای خشونتآمیز یا از بینبردن تنشهای زندگی عادی در یک فعالیت ایمن و بیخطر باشد (محافظت شده توسط همان «حلقه جادویی» و بهرهمندی از قدرتهای درمانگر «تولید باور») دی.نونو فونسکا در مقاله «نگاهی به جنبههای زیباییشناختی بازیهای ویدئویی» به تحلیل جالبی دست میزند. مقاله او حول این ایده است که بازیهای ویدئویی با خشونت بالا مثل شبیهسازیهای استراتژی نظامی یا بازیهای جنگی، معضلات و مواضع اخلاقی را ارائه میدهند و تأثیر مخرب ندارند. بازیهای شبیهسازی زندگی اجتماعی هم مانند سری موفق The Sims و همچنین بازیهای چند نفره آنلاین مانند World of Warcraft، از بسیاری جنبهها شبیه به دنیای واقعی هستند و افراد را با تصمیمات مربوط به اتخاذ استراتژی، انتخاب حرفهای و بموقع، اقدامات مربوط به اجتماعیسازی، مدیریت داخلی یا تعدیل بودجه و حتی با اقتصاد عاطفی و جنسی روبهرو میکنند و در مسیر حل تعارضات رفتاری و هویتی میتوانند هر گیمر را بهعنوان یک موجود اخلاقی در بازنگری ارزشهای اخلاقی خود یاری کنند.
بازی، آیینها و خلسههایش
کیافسی؛ برندی که سالهاست در سراسر دنیا با مرغهای سوخاری و پیرمرد پاپیونزده لوگویش شناخته شده و پا به دنیای بازیهای کامپیوتری گذاشته. درست کمتر از چند هفته بعد از اینکه سونی، نسخه تازهای از کنسول پلیاستیشن خود را به بازار داد در خبری غافلگیرکننده اعلام شد که کیافسی هم کنسول بازی خود را روانه بازار خواهد کرد. حتی گفته شد که معمای ستونهای فلزی یا همان مونولیتهای مرموز هم بخشی از کار تبلیغاتی این کنسول بوده است. دنیای بازیهای کامپیوتری در حال فتح کردن مرزهای تازهای است؛ مرزهایی که بخشی از آن را بازیگران تازه، مانند کیافسی گسترش خواهند داد و بخش دیگر آن را نسلهایی که وقتی چشم باز کردهاند یکی از وسیلههای مشغولیت و بازیشان، گوشیهای هوشمند بوده؛ بازیکنها یا گیمرهای قهاری که بازی کامپیوتری و کنسول و اپلیکیشنها برایشان معنایی بیش از سرگرمی و وقتگذرانی دارد. با تعدد این بازیگران و ابزارها بشر پا به عصری جدید گذاشته که در آن بازی عنصری تعیینکننده و جدی در مراودات و مناسبات آن است. بخشی از مفر آدمی برای قابلتحمل کردن دنیای سختی که خودش ساخته. دنیای دیجیتال و درهمتنیدهای از دیتاها و دادهها که حالا انسان ساکن آن، بخشی از گذران زندگی خود را در چنین فضایی در دقایق خلسه و بیزمانی بازیهایی جستوجو میکند که بخشی از منظومه دیجیتالی این جهاناند. بازیها و کنسولها و ابزارهای آنها بیش از کدهای صفرویک و گجتهای پیشرفته، ابزارها و سرودهایی هستند برای آیینهایی نانوشته که آدمهای دور و نزدیک را در جمعهایی منسجم یا پراکنده گرد هم میآورد تا با هم در لذت و خلسهای موقت اما مستمر فرو روند.
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: بازی های ویدئویی شبیه سازی جنبه ها بازی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۰۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ساعت پخش زنده بازی ذوب آهن و نساجی مازندران + پخش آنلاین
پخش زنده بازی ذوب آهن و نساجی مازندران در چارچوب رقابتهای لیگ برتر از ساعت ۱۸:۰۰ امروز آغاز و از سایت آنتن پخش میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیمهای ذوب آهن و نساجی مازندران امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در چارچوب رقابتهای لیگ برتر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
ساعت و لینک پخش زنده فوتبال امروز ذوب آهن و نساجی مازندرانلیگ برتر ایران (ذوب آهن - نساجی مازندران) ساعت ۱۸:۰۰؛ پخش زنده از سایت آنتن
کد خبر 749620